Oferta psychologiczna

Pierwsze spotkanie

Podczas pierwszego spotkania rodzic przekazuje informacje dotyczące rozwoju dziecka, sytuacji rodzinnej oraz funkcjonowania w środowisku rówieśniczym i przedszkolnym/szkolnym. Po zebraniu wywiadu przekazuję rodzicom propozycję planu diagnostycznego lub terapeutycznego. Zdarza się, że kieruję dziecko na konsultację pediatryczną by wykluczyć zaburzenia natury somatycznej.

Diagnoza psychologiczna zazwyczaj obejmuje spotkanie z rodzicami oraz od 2 do 3 spotkań z dzieckiem. Końcowa opinia psychologiczna stawiana jest w oparciu o informacje z wywiadu  z rodzicami, obserwacji dziecka oraz kwestionariusze i testy psychologiczne.

Pierwsze spotkanie zawsze odbywa się bez dziecka. Kolejne spotkania dają mi możliwość nawiązania relacji z dzieckiem, dlatego zwykle rodzic w nich nie uczestniczy (oczywiście są wyjątki od tej reguły). Tworzenie bezpiecznej relacji z dzieckiem często opiera się na wspólnych zabawach i grach, które mają znaczenie diagnostyczne.

Diagnoza psychologiczna

W ramach ofert prowadzimy przesiewowe badania psychologiczne w kierunku:

  • zaburzeń hiperkinetycznych (ADHD)
  • zaburzeń opozycyjno - buntowniczych
  • zaburzeń zachowania, emocji
  • zaburzeń depresyjnych
  • spektrum autyzmu
  • zaburzeń lękowych

Ponadto przeprowadzamy wielowymiarową ocenę funkcjonowania dzieci w wieku 3-5 lat (IDS - P) oraz wszechstronną ocenę zdolności i kompetencji osób wieku 5–20 lat (IDS) które badają zdolności poznawcze (inteligencja, funkcje wykonawcze) i kompetencje (umiejętności psychomotoryczne, kompetencje społeczno-emocjonalne, kompetencje szkolne i postawę wobec pracy). 

Narzędzie  IDS może być wykorzystywany do celów, takich jak:

  • diagnozowanie osób niepełnosprawnych intelektualnie, w tym różnicowanie normy i niepełnosprawności, określanie stopnia niepełnosprawności (lekkie vs umiarkowane) oraz ocena mocnych i słabych stron w zakresie zdolności i kompetencji.
  • diagnozowanie osób z trudnościami szkolnymi, mające na celu określenie przyczyn tych trudności oraz projektowanie oddziaływań terapeutycznych.
  • diagnozowanie gotowości szkolnej wedle procedury opisanej wcześniej dla Skal Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w wieku 5–10 lat IDS, uzupełnionej o wybrane wskaźniki.
  • identyfikowanie dzieci podejrzewanych o różne zaburzenia (dysleksja, ADHD, autyzm).
  • diagnozowanie osób ponadprzeciętnie zdolnych.

Nasz gabinet jest wyposażony jest w wystandaryzowane narzędzia diagnostyczne o wysokiej trafności i rzetelności. Stosowane procedury są rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

Narzędzia diagnostyczne
  • IDS-2: Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży, to narzędzie umożliwiające wszechstronną ocenę zdolności i kompetencji osób wieku 5–20 lat
  • IDS-P: Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym IDS-P pozwalają na wielowymiarową ocenę funkcjonowania dzieci w wieku 3–5 lat
  • ASRS: Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Spektrum Autyzmu, to narzędzie przeznaczone do pomiaru zachowań związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD)
  • Conners 3: Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących, to narzędzie umożliwiające analizę profilową
  • CDI-2: Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Depresji u Dzieci i Młodzieży, to narzędzia zapewniające wszechstronną ocenę symptomów depresji u dzieci
  • TKR: Test Kompetencji Rodzicielskiej, przeznaczony jest do oceny kompetencji rodzicielskich osób dorosłych oraz ich tendencji do popełniania czterech rodzajów błędów wychowawczych
  • RISB: Test Niedokończonych Zdań Rottera, to narzędzie służące do oceny nieprzystosowania. Ma trzy wersje: dla dzieci, dla młodzieży i dla dorosłych
  • STAIC: Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci, to narzędzie przeznaczone do badania lęku jako przejściowy i uwarunkowany sytuacyjnie stan jednostki oraz jako względnie stała cecha osobowości
Obszary terapeutyczne
  • zaburzenia lękowe
  • zaburzenia nastroju 
  • zaburzenia odżywiania się 
  • zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD), zaburzenia opozycyjno – buntownicze, zaburzenia zachowania
  • całościowe zaburzenia rozwoju (autyzm, zespół Aspergera, zespół Retta)
  • trudności w regulacji emocji
  • problemy wychowawcze
  • uzależnienie od mediów
  • treningi umiejętności społecznych
  • treningi funkcji poznawczych (koncentracji, uwagi, myślenia)

Oferta logopedyczna

Pierwsze spotkanie

Wierzę, że dobra atmosfera i chęć do pracy to połowa sukcesu terapii. Dlatego każdą relację
z dzieckiem traktuję indywidualnie i buduję ją na wzajemnym zaufaniu i akceptacji.
Do gabinetu zapraszam dzieci w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym oraz szkolnym.
Prowadzę diagnozę i terapię logopedyczną dzieci, które mówią mało i komunikują się
niechętnie, a także dzieci z wadami wymowy.

Pierwsze spotkanie jest istotne. Warto więc się do niego dobrze przygotować i
wiedzieć czego można się po nim spodziewać.
Rady dla Rodzica:

  1. Przed wizytą porozmawiaj ze swoim dzieckiem. Powiedz gdzie je zabierasz i w jakim
    celu. W trakcie rozmowy staraj się być spokojny i uśmiechnięty. Nigdy nie strasz
    dziecka wizytą u żadnego specjalisty! Nie może traktować takiego spotkania jak kary.
    Nie daj mu też odczuć swojego stresu, czy zdenerwowania. Spróbuj je zachęcić i
    zaciekawić wizytą, a także odpowiedzieć na jego pytania. Pamiętaj, że niepokój
    rodziców udziela się również dziecku!
  2. Pamiętaj, że jestem dla Ciebie i Twojego dziecka. Nie bój się zadawać pytań, dzielić
    wątpliwościami i prosić o ich wyjaśnienie. Najlepiej przygotuj sobie pytania, jakie
    chciałbyś zadać.
  3. Kwestie, o które Cię zapytam:
    – przebieg ciąży i porodu (przyjmowane leki, przebyte choroby w trakcie ciąży)
    – stan dziecka po urodzeniu (niedotlenienia, zaburzenia, choroby, punkty w skali Apgar)
    – jak przebiegał dotychczasowy rozwój motoryczny dziecka
    – kiedy dziecko zaczęło mówić, czy występowało głużenie i gaworzenie
    – karmienie – w przypadku małych dzieci weź ze sobą coś, co dziecko lubi jeść i pić. Zabierz
    butelkę, którą najczęściej karmisz dziecko, ulubiona łyżeczkę oraz stałe pokarmy, które
    będzie mogło gryźć. Nie karm dziecka bezpośrednio przed wizytą, po to, by w jej trakcie
    miało ochotę coś zjeść
  4. Weź ze sobą:
    – wypisy ze szpitala, jeśli dziecko było hospitalizowane
    – wyniki badań audiologicznych (słuchu) oraz badań neurologicznych, jeśli z jakiś przyczyn
    były przeprowadzane
    – orzeczenie, opinię z przedszkola dotyczącą dziecka bądź opinię od innych specjalistów, jeśli
    takie posiadasz
    – jeśli dziecko uczęszczało wcześniej na zajęcia logopedyczne to zabierz ze sobą opinię od
    poprzedniego specjalisty
Diagnoza logopedyczna

Diagnoza logopedyczna polega w dużej mierze na obserwacji dziecka podczas swobodnej i
kierowanej zabawy, tak aby zainteresować i zachęcić je do dalszej współpracy.
Na początku zaczynam od przeprowadzenia dokładnego wywiadu z rodzicami dziecka.

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie budowy i sprawności narządów
mowy oraz artykulacji poszczególnych głosek. Dzięki temu określę, które głoski dziecko
wymawia poprawnie, a z którymi ma problem. W trakcie całego badania
obserwuje swobodne, samodzielne wypowiadanie się, które świadczy o rozwoju słownika
dziecka, sprawdzam także poziom jego rozumienia poleceń, zachowanie, słuch fizjologiczny
oraz słuch fonematyczny, czyli taki, który pozwala nam prawidłowo rozróżniać dźwięki
mowy.

Wizyta diagnostyczna kończy się przedstawieniem rodzicom wniosków z przeprowadzonego
badania. Informuje o zaburzeniach mowy, potencjalnych zagrożeniach w rozwoju mowy i
proponuje ewentualną terapię. W razie konieczności kieruje dziecko na konsultację do
odpowiedniego specjalisty (np. foniatry, laryngologa, ortodonty itp.)

Diagnoza logopedyczna zazwyczaj obejmuje 1 spotkanie z dzieckiem i rodzicami oraz od 2
do 3 spotkań z dzieckiem ( dostosowując czas do możliwości dziecka).

Narzędzia diagnostyczne
  • Kwestionariusz wywiadu z opiekunami/ rodzicami dziecka
  • Afa – skala, Anna Paluch, Elżbieta Drewniak-Wołosz, Lucyna Mikosza
  • Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Iwona Michalak – Widera, Katarzyna Węsierska.
Obszary terapeutyczne
  • opóźniony rozwój mowy
  • dyslalia:
    • sygmatyzm (popularnie określany jako seplenienie)
    • betacyzm
    • kappacyzm
    • gammacyzm
    • lambdacyzm
    • rotacyzm
    • mowa bezdźwięczna